Raitiotie Turkuun?

, , , , ,

Yhtenä kysymyksenä lähes kaikissa vaalikoneissa oli kysymys siitä, pitäisikö Turkuun rakennuttaa raitiotie. Aviomieheni työskentelee pääkaupunkiseudulla ja meillä on toinen asunto Helsingissä raitiotietyömaan vieressä. Kerron tässä kokemuksia siitä.

Ilmalan raitiotien laajennustyömaa kuvassa

Helsinki laajentaa raitiotieverkostoaan voimakkaasti nyt ja lähitulevaisuudessa. Yksi tekeillä olevista laajennusraideyhteyksistä on Länsi-Pasilan Ilmalan jatke. Kaksivuotiseksi työmaaprojektiksi aikataulutettu projekti on sekoittanut voimalla alueen liikennejärjestelyt ja aiheuttanut runsaasti haittaa alueen asukkaille ja liiketoiminnalle. Kaupunginosa on muuttunut työmaatantereeksi, missä mikään ei tule enää yllätyksenä. Nelikaistainen tie on nykyisin yksikaistainen. Bussipysäkkien, kävelyteiden ja suojateiden paikkoja vaihdetaan jatkuvasti.

Ratikkaprojekti ei tarkoita, että alueelle vedetään ainoastaan maanpinnalle pari kilometriä metallikiskoa. Todellisuudessa ratikkatyömaat ovat massiivisia myllerrysprojekteja, joissa kaikki aluetta tukevat infra-järjestelyt joudutaan siirtämään kiskojen alta pois. Pasilassa tämä on tarkoittanut sitä, että ratikkaprojektin seurauksena leveä kaupunkibulevardi on kaventunut liikennejärjestelyksi, missä väliaikaisilla liikennevalojärjestelyillä ohjataan liikenne molemmista suunnista yhdelle kaistalle. Ratikkaprojekteissa tulee avata projektien kokonaiskustannukset, eikä siivota projektin vaatimia inframuutoksia muihin kustannuspaikkoihin.

Työmaan aikana on ollut aikataulutettuja ja viivästyneitä infran alasajoja. Esimerkiksi talven kylmimpinä aikoina toteutettu kaukolämmön alasajo venyi pitkälti yön pikkutunneille, koska alueelle osunut lumimyrsky sotki täydellisesti projektin aikataulun. Alueella toimiville liikehuoneistoille tällaiset alasajot ja niiden odottamattomat viivästymiset ovat myrkkyä kassavirralle. Jos ei ole sähköä ja lämmintä vettä on vaikea tehdä esimerkiksi parturin tai kosmetologin töitä. Liiketoiminnan harjoittaminen on jo haasteellista muutenkin, koska alueen pysäköintipaikat ovat olemattomat työmaan vuoksi.

Aikatauluttomat sähkökatkot ovat oma lukunsa. Kun sähköt katkeavat yllättäen koko alueelta, ei etätöiden tekeminen aina onnistu. Poraus- ja räjäytystöitä tehdään poikkeusluvalla välillä klo 22 asti alueella, mikä haittaa vuorotyötä tekevien henkilöiden nukkumista. Alueella on useampi noin kaksi vuotta sitten valmistunut uusi asunto edelleen tyhjillään. Niiden myynti on hankalaa aikana, jolloin edes muuttoauto ei pääse ajamaan kerrostalojen pihoille esteettä ratikkatyömaan vuoksi.

Ilmalan jatke on perusteltu, sillä se tulee palvelemaan Länsi-Pasilan voimasta kasvua ja osa matkustajista tulee hyödyntämään ratikkaa matkalla Hartwall-areenalle. Turkuun aiottu raitiolinja tarjoaisi uuden linjan satamasta keskustaan ja sieltä Varissuolle. On syytä istua alas ja miettiä tarkkaan, tarjoaako raitiovaunu jonkinlaista lisäarvoa liikennejärjestelyille vai pärjäämmekö paremmin ilman sitä Föliä kehittämällä. Missä ajassa raitiovaunukiskoihin ja ratikkainfraan sijoitettu pääoma maksaa itsensä takaisin, vai maksavatko tulevaisuuden turkulaisetkin siitä – vaikka silloin olisi jo edistyneempiä ja ketterämpiä liikkumisratkaisuja tarjolla?